Unieke belevenissen creŽert u met Yaxa Reizen

Algemene voorwaarden en informatie

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Als u op vakantie gaat of wanneer u een reis bij ons wilt boeken, dan wilt u natuurlijk graag weten waar u aan toe bent. Op deze pagina vindt u allerlei informatie over uw vakantie, zoals de voorwaarden, reisdocumenten, reisbescheiden en de betaling. Staat de informatie die u zoekt er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Algemene voorwaarden

ANVR-Consumentenvoorwaarden

Yaxa Reizen (KvK 01156087) is aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR). De ANVR is de overkoepelende organisatie voor de reisbranche. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van reizen en van informatie daarover. De reizen op deze website worden aangeboden onder het beding dat de ANVR-Consumentenvoorwaarden (Reisvoorwaarden en/of Boekingsvoorwaarden) van toepassing zijn op alle aanbiedingen op deze website tenzij uitdrukkelijk wordt aangegeven dat dit niet het geval is. Klik hier voor het lezen de ANVR-Consumentenvoorwaarden en overige belangrijke informatie. Bekijk hier de kleurenversie van de ANVR-brochure 2016 en 2017

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)
Yaxa Reizen is aangesloten bij SGR. U kunt dit controleren via sgr.nl. Binnen de grenzen van de SGR-garantieregeling vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van SGR. Deze SGR-garantie houdt in dat de consument ervan verzekerd is dat zijn vooruitbetaalde reisgeld wordt terugbetaald als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen prestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorg gedragen voor de terugreis.

Calamiteitenfonds
Yaxa Reizen (KvK 01156087) is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de
op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:
- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
- de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren. Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.

Vervoersvoorwaarden
Naast de ANVR-Consumentenvoorwaarden zijn op het vervoer leveringsvoorwaarden van toepassing, bijvoorbeeld van de luchtvaart-, trein- of de autoverhuurmaatschappij. Deze zijn bij de betreffende maatschappij op te vragen of te vinden op anvr.nl/vervoersvoorwaarden.

Reisvoorwaarden
Op al onze reizen zijn algemene voorwaarden van toepassing, zoals de algemene voorwaarden van Yaxa Reizen, de ANVR, Stichting Garantiefonds Reisgelden, Calamiteitenfonds en/ of de algemene voorwaarden van onze leveranciers.

Als u een pakketreis* boekt waarbij Yaxa Reizen de leverancier is, dan zijn zowel de ANVR Reisvoorwaarden, als de algemene voorwaarden van Yaxa Reizen van toepassing. Indien Yaxa Reizen niet de leverancier is, dan gelden de ANVR Reisvoorwaarden en de algemene voorwaarden van de desbetreffende leverancier.

* = een door een reisorganisator samengestelde reis die een overnachting omvat of tenminste 24 uur duurt en die twee of meer van de volgende elementen omvat: a) transport/eigen vervoer; b) accommodatie; c) een andere, niet met vervoer of verblijf.

Algemene voorwaarden Yaxa Reizen
De navolgende bepalingen zijn door Yaxa Reizen zelf vastgesteld. Hierover heeft wat betreft de inhoud van deze artikelen geen overleg plaatsgevonden tussen ANVR en Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal Economische Raad. Behoudens de in de voorwaarden zelf toegestane afwijkingen kunnen deze eigen bepalingen geen afbreuk doen aan de ANVR-Consumentenvoorwaarden en zijn uitsluitend bedoeld als aanvulling op de ANVR voorwaarden daar waar dat vermeld staat in de ANVR voorwaarden zelf en/of om de positie van de consument verder te versterken.

Zoals hierboven aangegeven, zijn op al onze reizen naast de voorwaarden van de ANVR, Stichting Garantiefonds Reisgelden, Calamiteitenfonds en/ of de algemene voorwaarden van onze leveranciers, de algemene voorwaarden van Yaxa Reizen van toepassing. Deze belangrijke informatie kunt u op deze pagina nalezen. Of bekijk de voorwaarden in dit PDF-document.

Algemene informatie

Better Holidays
Bij het samenstellen van onze reizen houden we rekening met mensen, milieu, natuur en cultuur, zodat de vakantie niet alleen voor (n)u bijzonder is, maar ook komende generaties kunnen genieten van aantrekkelijke bestemmingen. Of het nu gaat om vakanties waarbij u geniet van ongerepte natuur, de lokale cultuur beleeft, nieuwe mensen ontmoet of een heerlijk lokaal gerecht proeft; samen werken we aan vakanties die zorgen voor betere plekken en mooiere ervaringen. En daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzame ontwikkelingen op de bestemming. Voor u als reiziger, maar ook voor de mensen die op de vakantiebestemming wonen.

Bestrijding kinderprostitutie
Wij steunen actief de ANVR en ECPAT in de bestrijding van kindersekstoerisme in vakantielanden. Wij nodigen u uit met ons alert te zijn en vermoedens van seksueel misbruik van kinderen te melden. Voor meer informatie verwijzen wij u naar meldkindersekstoerisme.nl.

Groener reizen met Yaxa en GreenSeat
Reizen is fantastisch! Toch heeft elke reis ongewild een negatieve impact op de wereld. Daarom helpt GreenSeat reizigers en reisorganisaties om groener reizen mogelijk te maken. Zo kunnen we ook in de toekomst genieten van deze mooie wereld. Yaxa werkt samen met GreenSeat om groener reizen mogelijk te maken. Maar dat kan niet zonder u! Met de compensatie van de CO2-uitstoot van uw reis, geeft u huishoudens in ontwikkelingslanden toegang tot duurzame energie. Dit zorgt voor minder CO2 in de atmosfeer en een verbetering van de leefomstandigheden van lokale families. Boek daarom nu GreenSeat CO2- compensatie en maak het mogelijk. Kijk voor meer informatie op GreenSeat.nl of neem contact op met Yaxa Reizen.

Reisdocumenten en visa
Voor uw reis naar het buitenland heeft u grensdocumenten nodig, en soms ook een visum. Voor een overzicht welke documenten vereist zijn, verwijzen wij u naar anvr.nl/bestemmingen. Denkt u ook aan eventuele doorreislanden! U dient zelf bij de betrokken autoriteiten de nodige aanvullende informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd. Wij attenderen u erop dat de informatie over grensdocumenten sterk aan verandering onderhevig is. De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde documenten, zoals een geldig paspoort, of, waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventuele vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinnaties, rijbewijs en groene kaart. Indien de reiziger de reis niet (helemaal) kan maken wegens het ontbreken van de benodigde documenten, komt zulks met alle daaraan verbonden gevolgen voor zijn rekening. 

Visumbemiddeling
Een visum aanvragen is soms lastig en kan veel tijd kosten. Daarom werkt Yaxa Reizen voor de visumbegeleiding samen met CIBT VisumCentrale. Lees meer over onze samenwerkign en de service die CIBT VisumCentrale u kan bieden.

Gezondheid op reis
Reizen naar bepaalde bestemmingen brengt een verhoogd risico op een (sub)tropische ziekte met zich mee. Meer informatie over inentingen en/of voorzorgsmaatregelen die worden aanbevolen of verplicht zijn, kunt u via anvr.nl/bestemmingen nagaan. We raden u aan om contact op te nemen met uw huisarts of met de plaatselijke GGD. 

Bij het boeken van uw reis dient u kenmerken van uzelf en van uw medereizigers(s) door te geven die voor de uitvoering van de reis van belang kunnen zijn, zoals een verstandelijke of lichamelijke beperking. We verwachten dat reizigers in een goede conditie verkeren, en dat zij indien nodig medisch advies inwinnen of zij een bepaalde reis kunnen maken.  

Reisadvies
Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen voor verschillende bestemmingen. . Met een reisadvies kunnen Nederlandse reizigers zich beter voorbereiden op veiligheidsrisico’s tijdens een buitenlands verblijf. Buitenlandse Zaken vermeldt in een reisadvies bijvoorbeeld welke gebieden onveilig zijn, roept reizigers op tot waakzaamheid of ontraadt reizen. Als reizen naar bepaalde bestemmingen wordt ontraden, dan passen we het reisprogramma aan, of worden de reizen geannuleerd. Het ministerie geeft ook algemene reisadviezen. Kijk voor de adviezen op rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen of op anvr.nl/bestemmingen

Namen op het ticket
De naam op het vliegticket moet gelijk zijn aan de naam op het paspoort. Controleert u de vermelding in uw paspoort dus voordat u de namen aan ons doorgeeft. Gehuwden met een Nederlands paspoort moeten hun geboortenaam doorgeven. Mocht later blijken dat de namen niet correct op het ticket staan, dan kunt u voor (zeer) hoge kosten komen te staan, soms moet u zelfs een nieuw vliegticket kopen!

Preferenties en essenties
Bij het boeken van uw reis kunt u bepaalde wensen, zogenaamde preferenties, aan ons doorgeven. Aan deze speciale wensen wordt indien mogelijk voldaan, of het daadwerkelijk lukt is vaak afhankelijk van de uiteindelijke dienstverlener, zoals een hotelier. Wij kunnen preferenties niet garanderen. Is een speciale wens voor u zo belangrijk dat de reisovereenkomst alleen kan worden gesloten als deze voorkeur wordt gehonoreerd? Dan is er sprake van een essentie.

Betaling
Bij de totstandkoming van de overeenkomst dient per ommegaande een aanbetaling te worden gedaan. Deze bestaat uit de volledige prijs van het vliegticket en 20% van het landarrangement. In uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld bij cruises of (hotel)arrangementen, kan een afwijkende  (aan-)betalingsregeling gelden. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek betaald zijn. Meer informatie over de betaling kunt u op deze pagina nalezen.

Reisbescheiden
Wij sturen de reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor de vertrekdag toe, mits volledige betaling van de reis heeft plaatsgevonden. Wilt u de reisbescheiden eerder ontvangen, door bijvoorbeeld een eerder vertrek vanuit Nederland, informeert u ons hier dan tijdig over. Mocht u de reisbescheiden onverhoopt 5 dagen voor vertrek nog niet hebben ontvangen, dan dient u dit direct bij ons (of uw boekingskantoor) te melden.

Vluchtschema’s
Wij hebben de vluchttijden vermeld, zoals deze bekend waren op het moment van het uitbrengen van het reisvoorstel, de offerte. Houdt u er rekening mee dat vluchtschema’s (soms tot kort voor vertrek) gewijzigd kunnen worden. De aangegeven tijden zijn plaatselijke tijden.  

Parkeren bij de luchthaven
Als u ervoor kiest met eigen vervoer naar de luchthaven Schiphol te reizen, zijn er talloze opties voor parkeren. Smart parking, valet parkeren of een hotel in combinatie met een parkeerplek zijn goede voorbeelden. Naast Schiphol Smart Parking zijn er tal andere parkeergelegenheden bij Schiphol. Zo kunt u ook terecht voor: Sky-Park, Quick Parking, Park Fly, All-in Parking en nog 20 andere parkeerterreinen. De prijzen voor parkeren op Schiphol blijven door de groeiende concurrentie sterk dalen. Kijk voor meer informatie bijvoorbeel op parkerenschiphol.nl.

Op Parcompare vindt u naast Schiphol, Rotterdam en Eindhoven, ook informatie over parkeeraanbieders rondom de aangesloten vliegvelden van België en Duitsland. Op een eenvoudige wijze kunt u verschillende aanbieders met elkaar vergelijken en desgewenst gelijk een reservering maken. Vergelijk en boek hier eenvoudig en snel op Parcompare de optie die het beste bij u past.

Wijzigingen voorbehouden
Wij organiseren alle reizen zorgvuldig, toch kan het een enkele keer voorkomen dat we ons genoodzaakt zien om een wijziging in het programma aan te brengen. We rekenen op uw begrip hiervoor. Uiteraard doen we ons uiterste best om u een passend alternatief aan te bieden.

Reissom
De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, geldkoersen, heffingen en belastingen, zoals deze Yaxa Reizen bekend waren ten tijde van het samenstellen van de reis. De vermelde reissommen gelden per persoon, tenzij anders vermeld.

Wijzigingen reissom
We behouden ons het recht voor om eventuele brandstoftoeslagen, verhogingen van de vervoerskosten, belastingen en heffingen door te berekenen in de reissom, conform de ANVR-Reisvoorwaarden.

Excursies
Excursies of andere diensten die wij in het programma aanbieden als onderdeel van de geboekte reis vallen onder onze aansprakelijkheid. Boekt u op de reisbestemming, al dan niet via bemiddeling van de reisleiding/gids, een excursie of andere dienst, dan aanvaarden wij over het algemeen geen aansprakelijkheid.

Nog vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan u graag te woord!